Kerkgebouwen Kerkgebouwen
Lytsewierrum

Adres : Buorren 3, 8642 WG Lytsewierrum

Hervormde Kerk en Toren op kerkhof. Eenbeukig vijfzijdig gesloten gotisch kerkgebouw blijkens steen boven een gedichte ingang in 1557 opgetrokken; gesloten opgaande in aanleg oudere toren door zadeldak gedekt. In de kerk sobere inventaris bestaande uit preekstoel, doophek en vier kwart rond overhuifde herenbanken. Orgel met Hoofdwerk en Bovenwerk, in 1870 gemaakt door L. van Dam en Zonen. Klokkestoel met gelui van twee klokken, waarvan één van G. van Wou en J. Schonenborch, 1516, diam. 116,5 cm. en een moderne klok. Mechanisch torenuurwerk van Bergen, Heiligerlee, 1920, later voorzien van electrische opwinding.

Boazum

Adres : Tsjerkebuorren 1, 8635 MC Boazum

Herv. Kerk, toren en kerkhof. Grotendeels tufstenen kerkgebouw bestaande uit een 12e eeuws schip en een midden 13e eeuws overwelfd koor welks details sterke verwantschap vertonen met de Groninger Romano-gotiek. Op het koorgewelf en ribben belangrijke vroege beschildering. De kerk bezit mooi meubilair t.w. 17e eeuwse preekstoel, doopbekkenhouder, 18e eeuws doophek met siervazen. Orgel met Hoofdwerk en Rugwerk, in 1791 gemaakt door R. Knol. Twee 18e eeuwse herenbanken,2 kleine banken, overige banken met gesneden wangstukken en lambrizering en achterschot onder het orgel. Twee kleine koperen kronen, 15e eeuwse zerk en vijf 16e eeuwse zerken w.o. twee door mr B.G. en verschillende 17e en 18e eeuwse zerken. Vier psalmbordjes, XVIIIe eeuw. Toren van tufsteen in baksteen verhoogd en door zadeldak gedekt. Aan de zuidzijde ingangsomlijsting uit 1700. Klokkestoel met gelui van twee klokken, waarvan één van A. Obertin, 1633 (?), diam. 119,2 cm. en een moderne klok. Mechanisch torenuurwerk.

Britswert

: Terp 2, 8636 VB Britswert

Herv. Kerk en kerkhof. In een klein gelegen dorpje vrijstaand kerkje bestaande uit een eenbeukig bakstenen schip van hoge ouderdom met halfrond gesloten koor; ingangsomlijsting uit 1752. In de kerk preekstoel met getorste kolommen, bijbehorend achterschot en klankbord. Orgel met Hoofdwerk en Bovenwerk, in 1868 gemaakt door L. van Dam en Zonen. Mechanisch torenuurwerk F. Radenou?, Sneek.

Wiuwert

: Terp 1, 8637 VH Wiuwert

Ned. Herv. Kerk en kerkhof. Eenbeukig bakstenen gebouw blijkens gedicht rondbogig venster aan noordzijde oorspronkelijk uit de 13e eeuw daterend, later van spitsbogige vensters voorzien en aan de zuid- en oostzijde vernieuwd; onder het in 1689 vernieuwde koor een grafkelder waarin doodkisten met langs natuurlijke weg gemummificeerde lijken. Het meubilair bestaat uit gebeeldhouwde preekstoel met trap, achterschot en klankbord, doophek, lambrizering, met achterwand en orgelbalustrade, banken, koorafsluiting, en psalmborden, alles 18e eeuws. Oorspronkelijk eenklaviers orgel in 1788 door R. Knol gemaakt. In 1860 werd een tweede klavier door L. van Dam en Zonen toegevoegd. Mechanisch torenuurwerk B. Eijsbouts, Asten, 1916, nr. 567, later voorzien van electrische opwinding.