Symbolische schikking 2e zondag 40-dagen tijd 2024 Symbolische schikking 2e zondag 40-dagen tijd 2024

3e     4e     5e

1e                 Palm

4 0 - d a g e n   t ij d   2 0 2 4

Witte     Goede     Stille     Pasen

‘Jullie zijn in mijn handen als klei in de handen van een pottenbakker.’ (Jeremia 18:6)

Vandaag staat de bol met de opening naar boven op een terracottapot, gemaakt door een pottenbakker die de mooiste potten vormt. Maar vergis je niet, de pottenbakker doet zijn best, maar de klei wil niet en de potten mislukken.

De pottenbakker die niet opgeeft Je zult maar profeet zijn. Het is een scherpe boodschap die Jeremia moet doorgeven aan Israël. De pottenbakker rest maar één ding: de potten stukbreken en opnieuw beginnen. Volhouden en niet opgeven om het goede te doen. Trouw blijven aan de boodschap.

Rond de bol komt een dunne krans van hederablad, de betekenis van hedera bestaat uit: Trouw en Verbondheid. Van onderaf wordt de bol iets groener door het toevoegen van groen mos tussen de schors.