Symbolische schikking 3e zondag 40-dagen tijd 2024 Symbolische schikking 3e zondag 40-dagen tijd 2024

2e     4e     5e

1e                 Palm

4 0 - d a g e n   t ij d   2 0 2 4

Witte     Goede     Stille     Pasen

Gedoofde ogen met sporen van licht gehoorde waarschuwingen en dan … niets.

Ogen om te zien, oren om te luisteren …, maar er wordt niet gezien en er wordt niet geluisterd. De paarse bloemen van de primula symboliseren de donkere ogen waar het licht niet in weerkaatst. Van onderaf wordt de bol iets groener door het toevoegen van groen mos tussen de schors. Jonge uitlopende takjes reiken naar de hemel.

De Primula is vandaag toegevpoegd aan de bol, de primula is afgeleiud van primus (eerste) omdat het een van de eerste bloeiers van het jaar is. Daar is ookm de betekenis van de plkant op gebaseerd. Deze winterbloeier staat voor een nieuw begin, groei en hoop.